W dniach 13- 18 kwietnia w I LO W Kolnie gościliśmy uczniów ze szkoły partnerskiej w Vilassar de Dalt w Katalonii. Powitaliśmy ich późnym  piątkowym wieczorem i zabraliśmy ich do naszych domów.

Sobotni poranek  rozpoczęliśmy  śniadaniem w rodzinach, po czym wszyscy udaliśmy się do skansenu w Nowogrodzie,  gdzie przy pięknej  pogodzie  nasi goście podziwiali nadnarwiański wiosenny krajobraz,  poznawali  tradycje i obyczaje kurpiowskie. Następnie wszyscy mieliśmy okazję uczestniczyć w tworzeniu rękodzieł:  kwiatków z bibuły i wycinanek kurpiowskich. Kolejnym punktem wyprawy była Łomża, zakupy oraz obiad z Food Trucków, gdzie serwowano specjały wielu kuchni świata. Następne zawitaliśmy do gościnnej Turośli, gdzie uzupełnialiśmy naszą wiedzę o sztuce i tradycjach kurpiowskich.

Niektórzy z uczestników wymiany jako niedzielną atrakcję wybrali wycieczkę na Mazury:  do Kadzidłowa, Galindii i Mikołajek. W pierwszej z wymienionych miejscowości mieliśmy okazję zbliżyć się do natury obcując ze zwierzętami na wolnym wybiegu. Było to wielką atrakcją dla naszych gości, którzy dotychczas nie doświadczyli „polskiego safari”.  W Galindii wraz  z niezwykle sympatycznym i  zabawnym przewodnikiem  przybliżyliśmy się do historii i legend tego wyjątkowego miejsca. Punktem kulminacyjnym był obiad na promenadzie w Mikołajkach, gdzie Katalończycy mogli podziwiać piękno mazurskich jezior.

Poniedziałek był dniem pobytu w naszym  mieście. Po spotkaniu z przedstawicielami instytucji wspierających nasz projekt wymiany i prezentacji przedstawiającej nasz pobyt w Katalonii zabraliśmy naszych kolegów na spacer,  podczas którego odwiedziliśmy: Starostwo Powiatowe, Urząd Miasta, Urząd Gminy Kolno, SP II w Kolnie, ZST. Wszędzie spotkaliśmy się z wielką życzliwością i gościnnością. Zmęczeni, lecz bardzo radośni udaliśmy się do restauracji Colnus na obiad złożony z tradycyjnych polskich dań. Oczywiście „numerem jeden” były pierogi. Następnie na hali sportowej przy naszym liceum odbyły się zajęcia sportowe oraz kurs pierwszej pomocy, w których czynnie uczestniczyliśmy.

We wtorek  uczniowie katalońscy mieli okazję zobaczyć, jak wyglądają lekcje w polskiej szkole.  Każdy wg harmonogramu swojego partnera udał się wraz z nim na zajęcia. Następnie odbyła się lekcja języka polskiego prowadzona przez p. Agatę Jurczyk, podczas której Katalończycy mogli nauczyć się niezbędnych polskich słów i zwrotów. Kolejną ciekawą i rozrywkową formą spędzenia czasu była nauka walca, poloneza i belgijki pod wnikliwym okiem Zdzisława Śliweckiego oraz Moniki Szymańskiej. Kolejnym punktem była wizyta w Przedszkolu Miejskim nr 4, gdzie zostaliśmy mile zaskoczeni przez przygotowaną przez dzieci oraz ich wychowawców niespodziankę. Umiejętności dzieci - rewelacyjne. Później przemaszerowaliśmy do Kościoła pw. świętej Anny, w którym ks. Stanisław Uradziński przybliżył  nam jego znaczenie, historię i udostępnił do zwiedzenia. Popołudnie było czasem wolnym, który każdy miał do własnej dyspozycji.

Środa- ostatni dzień wymiany, w którym  wyruszyliśmy na zwiedzanie pięknej stolicy naszego kraju. Po przyjeździe do Warszawy udaliśmy się do Ambasady Hiszpanii,  gdzie bardzo przyjaźnie nas przyjęto. Kolejne godziny spędziliśmy na spacerze po przepięknym Parku Łazienkowskim oraz zwiedzaniu słynnego Pałacu na Wodzie. Dodatkową atrakcją było zwiedzanie Starego Miasta, Placu Krasińskich oraz innych ciekawych miejsc naszej stolicy połączone z małą lekcją historii Polski. Ostatnim punktem tego dnia był pożegnalny obiad w klimatycznej restauracji „Literatka” przy Placu Zamkowym. Potem nadszedł już czas rozstania i około 17:30 pełni wzruszeń przed lotniskiem pożegnaliśmy się z naszymi gośćmi.

Serdecznie dziękujemy p. Katarzynie Kiełczewskiej- pomysłodawczyni projektu oraz pozostałym opiekunom. Szczególne wyrazy podziękowania składamy wszystkim sponsorom, bez których wymiana nie doszłaby do skutku, osobom i instytucjom, które z wielką otwartością i szczodrością podejmowały nas podczas  pobytu grupy hiszpańskiej w Polsce oraz rodzinom za gościnność , wyrozumiałość i miłe przyjęcie w domach. Jeszcze raz bardzo wszystkim  dziękujemy i liczymy na dalszą współpracę.

Katarzyna Kopacz, Alicja Sokołowska- uczestniczki wymiany.

Nasze szczególne podziękowania kierujemy do:

Dyrektora I LO Pana Józefa Chodnickiego za życzliwe wsparcie naszych inicjatyw

Sponsorów bez których nie moglibyśmy spełniać swoich marzeń:

Starosty Kolneńskiego Pana Stanisława Wiszowatego i  Wicestarosty Pana Roberta Wacława Nadara,

Burmistrza Miasta Kolno Pana Andrzeja Duda,

Wójta Gminy Kolno Pana Józefa Bogdana Wiśniewskiego,

Wójta Gminy Turośl Pana Wiesława Niedbała,

Prezesa SM Mlekpol w Grajewie Pana Edmunda Borawskiego,

Prezesa BS w Kolnie Pana Krzysztofa Kajko,

Prezesa ZM Kolno Pana Michała Kulczewskiego,

Przewodniczącej Rady Rodziców Pani Agnieszce Podsiad.

Dyrektorów i pracowników instytucji za gościnne przyjęcie nas:

Dyrektora ZST w Kolnie Pana Eugeniusza Gromadzkiego oraz Pani Anny Duda,

Dyrektora SP2 w Kolnie Pana Dariusza Łosiewskiego,

Dyrektor Przedszkola w Kolnie Pani  Jadwigi Lutrzykowskiej,

Księdza Dziekana Stanisława Uradzińskiego,

Pracowników GOK w Turośli.

Rodziców uczniów biorących w projekcie, za pomoc wsparcie i gościnność.

Świadomość, że szkołę otacza tak wielu przyjaciół daje siłę i motywuje do podejmowania kolejnych wyzwań. Dla wszystkich zainteresowanych, już wkrótce na stronie internetowej naszego Liceum 1lokolno.pl pojawi się obszerna fotorelacja z tego wydarzenia.